IAB Benchmark report Europe 2018

Дигиталната реклама на европейския пазар надхвърли 55 милиарда евро през 2018 г.

Дигиталната реклама на европейския пазар надхвърли 55 милиарда евро през 2018 г.Дигиталната реклама е пораснала със 13,9 % през 2018 г. до 55,1 млрд. евро, благодарение на видеото, мобилната реклама и социалните медии. Това е най-бързото израстване, отчитат от IAB Europe, от 2011 г. насам, а от 2012 г, пазарът се е увеличил повече от два пъти.

Отчетът на IAB Forum Adex Benchmark за 2018 г. вече е налице и стана ясно кои дигитални формати са взели превес през изминалата година. IAB Bulgaria, на който Digital Marketing Group е член е част от IAB Europe, водещата европейска асоциация за дигитална реклама.
Вижте графиката:
Historical advertising growth Europe
Източник: IAB EuropeПроучването на AdEx Benchmark покрива общо 28 европейски пазара. То показа, че през изминалата година общо 21 пазара са отбелязали двуцифрен годишен растеж.И по-конкретно:Видеото заема 33% пазарен дял в дигиталната реклама или 1/3Out-stream видеото и мобилната реклама са нараснали двойно във всички 28 пазара, съобщават от IAB Europe. Out stream видеото е пораснало с 44,7% в сравнение с in-stream видео формата от 19,7 %. Като цяло видео форматите са се увеличили с до 30,9% или 7,6 млрд. евро в Европа.Search рекламата отново с най-много приходиРекламата при търсене запази позициите си на най-голямата онлайн рекламна категория по отношение на приходите с ръст от 12,5% и пазарна стойност от 25 млрд. евро.Социалните мрежи заемат 49% от дисплея

Социалните медии увеличават растежа на дисплейната реклама, като скочиха от 33,7% до 50% в рамките на изминалите три години.

Разходите за мобилна реклама са се увеличили с 31,4%

Общите разходи за мобилни реклами са нараснали с 31,4% през 2018 г. до 22,8 млрд. евро и сега представляват 41% от всички разходи за дигитални реклами в Европа.

От централата на IAB коментират, че са щастливи, че виждат все по-голям ръст на дигиталната реклама в Европа, особено при мобилната и видеото. Дигиталната рекламна индустрия през изминалата година е допринесла с 55 млрд. евро БДП в Европа и е над 45% от всички платени медийни реклами на континента. При представянето на отчета, те  поставиха акцент на политиката за защита на личните данни и колко е важно всеки потребител да бъде информиран как неговите данни се обработват. Фокусираха се върху етичната страна на рекламата и защитата на аудиторията, както и поддържането на европейската икономика.

През 2018 г. петте най-големи пазари са в Централна и Източна Европа. Това са:

  • Украйна с 26,9% пазарен дял
  • Русия с 24,9% пазарен дял
  • Беларус с 23,6% пазарен дял
  • Чехия с 20,9% пазарен дял
  • Сърбия с 20,1% пазарен дял
  • Норвегия влезе в топ 10 през 2018 г., като Испания и Швеция постигнаха допълнителни печалби.

Кои са в топ 10 по пазарен размер?

  • Великобритания – 18,4 млрд. Евро
  • Германия – 7,2 млрд. Евро
  • Франция – 5,2 млрд. Евро
  • Русия – 4,1 млрд. Евро
  • Италия – 2,9 млрд. Евро
  • Холандия – 2,2 млрд. Евро
  • Испания – 2,2 млрд. Евро
  • Швеция – 2,1 млрд. Евро
  • Швейцария – 2,0 милиарда евро
  • Норвегия – 1,1 млрд. Евро

 

Къде е България и с колко е пораснала рекламата у нас?

В проучването на Adex в България участваха 28 рекламодатели, агенции и издатели (медийни групи) сред които и Digital Marketing Group. Тази година се забеляза сериозен интерес от страна на агенциите, БАКА (Българската асоциация на комуникационните агенции) също излезе с призив към членовете си.

Според IAB Bulgaria нетния обем на рекламата през 2018 г. възлиза на 98,5 млн. лв., а рекламата е пораснала едва с 7,2% в сравнение с миналата година. Само с 4% са скочили инвестициите в местния пазар и те възлизат на 33,3 млн. лв.

Как се разделя дигиталният пазар по основни формати в България за 2018 година?

  • Дисплеят заема 69, 5%
  • След него се нарежда рекламата при търсене с 24, 1%
  • Следвани от нейтив и ПР рекламата с едва 3%

Дисплеят и търсенето са се покачили с приблизително 7%. Значителен ръст се наблюдава в използването на нейтив и ПР рекламата. За миналата година тя е скочила с цели 38,3%.

Делът на видеото в дигиталната реклама

Не се отчита относителна разлика спрямо 2017 г. Видеото е най-разпространеният формат след дисплейната реклама, следвано от рекламата при търсене и нейтив рекламите и ПР.

Макар и показателите да не са много окуражаващи, забелязваме сериозно отваряне на пазара при нейтив рекламите. Това означава, че интерактивните формати работят. Което трябва да накара брандовете да преосмислят стратегиите си.

Социалните мрежи и българският пазар

Социалните мрежи като част дисплей рекламата са отчели ръст от 6,1%. Делът на социалките, като данните са само за Facebook, от дисплея през 2018 г. са останалите същите като през 2017 г. малко над  1/3 от дисплея (36%)

Видеото в български пъблишъри е с двойно по-силен ръст (20%) отколкото това в YouTube(9,6%)

Мобилната реклама е с 57% ръст спрямо 2017 и 37% дял от дисплея.