Celebrity endorsement

Celebrity endorsement - как помага на вашия бранд?

Обикновеният потребител е изложен на 3000 реклами на ден. От тях, през неговото подсъзнание минават около 150, а само 30 са съзнателно забелязани. В коя от тези три категории бихте искали вашата реклама да попадне?

Celebrity endorsement, още наричан celebrity branding или celebrity marketing, е вид маркетинг, в който някой бранд и някоя известна личност работят заедно за промотирането на продукт или услуга. Тази стратегия не е нова, тъй като още през 18 век продуктите, които кралските особи са използвали, са били по-популярни.

Причината тя да работи е сравнително проста: живеем в общество, в което всеки иска да е като някого другиго. Когато някоя дама види, че любимата ѝ звезда използва този крем, тя иска да е като нея и бързо решава, че чрез купуването на същия продукт би сбъднало мечтата ѝ. Моралният въпрос настрана, това е силен коз за компаниите, които искат да бъдат по-забелязани. В тяхното проучване от 2012 година, Анита Елберзе и Йерун Верлюн отбелязват значителни подобрения както на продажбите, което е очаквано, така и на цените на акциите на компаниите, които използват тази стратегия. Това означава, че не само маркетолозите, но и инвеститорите вярват в celebrity endorsement. За да ви запознаем още по-подробно с темата, сме ви приготвили няколко съвета.

  1. Трябва да има добър fit между бранда ви и известната личност, която сте избрали: с други думи, нищо хубаво няма да се получи, ако наемете прочут спортист да рекламира заведения за бързо хранене или открит атеист да промотира купуването на Библията. Според нас, това е най-важната стъпка от всяка кампания за celebrity endorsement. Хората усещат, когато нещо не е искрено, и дори най-малкото съмнение във вашата, и тази на известната личност, автентичност биха били пагубни и за двамата. Това, което искаме да внушим, е точно това чувство на доверие между звездата и обикновения човек. Всеки иска да е като тези толкова известни хора, за които всичко изглежда съвсем лесно – чрез тази стратегия, компаниите им дават точно това. И поради тази причина, трябва много внимателно да изберете вашите съюзници.
  2. Аудиторията на известната личност трябва да съвпада с тази таргет група, към която искате да насочите вашия продукт: подобно на предишната точка, трябва добре да обмислите къде искате да се позициониране. Това не означава, че трябва веднага да се насочвате към аудиторията, която вече ви харесва, може да използвате тази стратегия, за да се разраснете. Нека вземем за пример това, което се случи през 2016 година с марката Louis Vuitton и нашумялата звезда Селена Гомес. LV не е бранд, който всяко 20-годишно момиче може да си позволи, поради което и е по-често купуван от по-възрастни и успели жени.  Чрез тази стратегия младата звезда привлича повече момичета към марката, а в същото време и тя се позиционира като по-зряла и улегнала дама. Хитро, нали?

Важно е само да се отбележи, че често това, което се случва, не е невероятен ръст в продажбите, а повече популяризиране на дадения бранд. В конкретния случай, когато 17-годишната тийнейджърка, чийто идол е Селена Гомес, порасне, тя ще бъде много по-склонна да купи Louis Vuitton като луксозна марка, тъй като вече има емоционална връзка с нея. Голяма част от потребителите не пазаруват рационално, а емоционално, от което celebrity endorsement изцяло се възползва.

  1. Не отделяйте внимание само на celebrity endorsement: колкото и страхотна личност да сте открили, колкото и да сте подходящи едни за други, не се оставяйте това да е единствената ви реклама. Никога не знаете какво може да се случи, а и още по-малко, не искате да оставяте всичките си силни страни на едно място. Опитайте се да имате различни кампании с различни медии: колкото сте по-интересни, толкова по-добре.
  2. Преди всичко останало – и това се отнася и за друг тип реклами – имайте продукт или услуга, с които да се гордеете: колкото и да е добър маркетинга ви, нищо няма да помогне, ако продуктът, който се опитвате да продадете, не е това, което обещавате. В момента има толкова много марки на пазара, че когато един потребител реши, че една от тях не е толкова честна, колкото той иска, абсолютно нищо не му пречи да мине на друга. И така и ще направи.
  1. Не прекалявайте: всяко нещо, което е в повече, работи в обратната посока. Освен традиционните известни личности, последните години се появяват все повече и повече от така наречените инфлуенсъри. Такива са и бюти гурутата (beauty gurus), нашумели както в YouTube, така или в други социални медии. Много често те правят спонсорирани клипове и постове, работят с марки и ги промотират. Голяма част от тези хора го правят, защото това е начинът, по който си изкарват прехраната и точно заради това, те искат да бъдат възможно най-честни и откровени в тези си оценки. Марката VanityPlanet е бранд, специализиран в четки за почистване на лице и тяло, и много сериозно се занимава с celebrity endorsement. Напишете ли марката в търсачката, ще откриете безброй различни инфлуенсъри, на които този продукт е бил изпратен и които го хвалят в интернет пространството. Колкото и да е добър продуктът, това, че всички непрекъснато го рекламират, го кара да изглежда все едно нещо не му е наред, поради което голяма част от интернет потребителите, които се интересуват от този продукт, биха се замислили преди да си го купят.
  1. Не бягайте от социалните медии, те са ваши приятели: знаем, че социалните медии могат да бъдат плашещи и да искате да стоите настрана от тях. Но не го правете! Ако искате тази стратегия да проработи със сигурност, след като сте внимавали в предишните стъпки, то тогава социалните медии ви трябват със сигурност. Ако не се чувствате сигурни и все пак бихте искали невероятната ви кампания да бъде представена в интернет пространството подобаващо, то тогава се свържете с нас в Digital Marketing Group, където да обсъдим стратегията ви и да ви накараме да се чувствате сигурни в новото ви приключение.