Какво може да научи един маркетолог от комедиантите?

Какво може да научи един маркетолог от комедиантите?
January 22, 2019 DMG Blogging

За да създавате успешни маркетингови решения, вие трябва да сте близо до своята аудитория. Някои маркетолози се ограничават единствено до работата с електронни таблици, база данни, анализи за продажбите и какво ли още не… Но не и за истинските нужди на собствената си аудитория. И тук не става дума за нуждата им да купят вашия продукт.

Възможно е те да знаят това или вие добре да сте им го обяснили и кампаниите ви да работят според заложените цели. Но могат да работят и още по-ефективно! Как? Отговорът ще ни дадат комедиантите. Да, онези хора, които ни карат да се смеем. Какво е общото между тях и маркетолозите?

Хуморът никога не е излишен, когато се опитвате да общувате, независимо дали говорим за онлайн или офлайн среда. Но не това е тезата, която ще развием в тази статия. Комедиантите, също като маркетолозите, разказват истории. Използват герои от обществото, за да засегнат тема, която има нужда да бъде извадена на показ. Целта и на едните, и на другите е да ангажират, колкото е възможно, по-голям брой хора.

Днес успешният маркетинг не прави реклами, а разказва истории. Затова и повечето брандове се обръщат към професионалните разказвачи – сценаристи, продуценти, комедианти, за да популяризират бизнеса си.

Свикнете да бъдете уязвими

Когато комедиантите излизат на сцената за своя скеч, често те се представят като неуверени и несигурни в себе си. Все едно не знаят защо са на сцената и се опитват да се сетят кой ги е накарал да излязат пред публиката. А след това пускат някаква шега, за да разведрят обстановката – да скъсят дистанцията със зрителите.

Това е тактика, разбира се. С нея артистите печелят доверието на публиката. Общоприето е да имаме недостатъци – когато хората ги видят, подсъзнателно се по-склонни да ви се доверят. И обратното – когато някой опитва да покаже като безпогрешен и съвършен, си навлича гняв и неодобрение. Все пак трябва да се внимава с това колко точно ще открехнете вратата, зад която се крият тайните ви. Ако намерите златната среда, определено ще спечелите много повече от симпатиите на вашите последователи.

Тонът като оръжие

Тонът, с който се обръщаме към нашата аудитория, и този, който комедиантите използват пред своята публика, добавя различен „привкус“ на казаното. Тонът на говорене е изключително силно оръжие. Още със започването на комуникацията с вашата аудитория, взимате важно решение какъв тон да използвате. Ако сте банкова институция например, някак не е професионално да използвате по-младежки изказ. Не че няма добри примери за обратното, но рисковете, които това решение крие, са много.

Въпреки това дори една банкова институция може да си позволи понякога да прави компромис с тона си, ако всичко е добре обмислено. Но ако сте fintech компания, тогава тонът може да е чувствително по-неформален.

Добрият пример

Ето как комедиантът Джейпи Саарс превключва от един вид обръщение към абсолютно противоположния. Джейпи е посветил своето време върху две главни цели – да покаже на милиони хора правилната посока, която счита за вярна. И в същото време да ги развеселява.

Kаналът в Youtube на Джейпи се казва „First World Problem” и има впечатляващите 780 000 последователи. Авторът публикува 3-минутни клипчета. В първата половина на видеото той отделя време на проблемите, пред които се сблъсква средностатистическия американец. Например: налага се на 4-членно семейство да живее „само“ с 1 000 долара на ден. Или пък се оплаква от бавния си интернет, заради който му се налага да чака цели 2 секунди, за да отвари една уеб страница… Саарс разказва, че пие вода само от стъклена бутилка и с точно определена минерализация…

Разбира се, това е ирония само в първите 90 секунди от видеото, която осмива оплакванията и проблемите, които много от нас приемат наистина много тежко. След това, благодарение на тонът на говорене, скечът завива на 180 градуса. Вниманието се фокусира на факта, че милиони хора по света нямат достъп до чиста питейна вода. Самият Джейпи Саас призовава публиката да му помогне за разрешаването на този проблем, като обещава, че всеки дарен долар ще отиде за каузата.

Чрез тона на говорене Джейпи Саарс успява да изпрати посланието си, че проблемите на неговата аудиторията са прекалено незначителни в сравнение с тези на хората в Африка например. И успява. Хиляди хора заделят от залъка си, за да подпомогнат идеята.

Изберете страна

Благодарение на социалните медии и на умните телефони днес хората живеят в постоянната връзка помежду си. Това позволява на много брандове и известни личности да заявяват своята позиция по различни теми, като използват за целта профилите си в социалните медии за свои проводник на посланията си.

Комедиантите пък трябва задължително да заявят своята позиция по избрана от тях тема, за да могат да предизвикат реакция от страна на публиката. Мъдро избирайки социално наболели теми, артистите добиват популярност и последователи. Такъв пример е австралийският комедиант Джим Джефрис. Неговото противопоставя срещу свободното притежаване на оръжие го прави едно от най-големите имена в съвременната комедия.

Проучване на Accenture сочи, че близо две трети от потребителите искат бизнесът да избере страна по теми, свързани с опазването на околната среда или по политически въпроси. Разбира се, много по-лесно е на думи… Намесването на компанията ви в даден обществен спор ще привлече много симпатизанти, но неминуемо ще си навлечете немалко противници и откровени врагове. Ключът към успеха тук е да намерите проблем, който е релевантен за по-голямата част от вашата таргет аудитория. След това трябва да отгатнете каква би била тяхната позиция и да я последвате, разбира се, ако не е в категоричен разрез с разбиранията ви.

Обмислено правилно, едно такова действие може да привлече верни потребители на ваша страна, които да изберат вас пред конкурентите ви, само защото имате мнение по въпрос, важен за тях.

Кажете цялата истина

Най-често един комедиант се отличава от всички останали заради способността си да казва онези истини, които са пред очите на всички, но или нарочно не ги виждаме, или сме прекалено късогледи за тях. Маркетолозите не трябва да правят изключение. Способността да посочвате тези човешки истини е ключова за това да може да говорите на един език с вашата аудитория. За целта трябва да виждате вашите почитатели не като клиенти, а като обикновени хора.

Опознай зрителя! Това е златното правило и за маркетолозите, и за комедиантите. Едните се опитват да разсмеят публиката си, а другите – да промотират своя бранд пред нея. И двата процеса си приличат. Затова, когато чувствате, че сте зациклили, отворете You Tube и пуснете някои от клиповете на своите любими комедианти. Като маркетолози може да научите много повече от едно такова клипче, отколкото подозирате.
А ако това не проработи, просто се свържете с нас. Ние от Digital Marketing Group сме готови да обсъдим всяка идея, която имате. Насреща сме да отговорим и на всеки въпрос, който възниква по пътя към популяризирането и утвърждаването на вашия бранд. Можете да ни откриете на телефон 0700 200 10 или на welcome@digital-marketing.bg.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*